introduction post

شوية نصائح كدة ممكن تكونوا عارفنها للي بيدرس كهرباء باور حالياً او خريج جديد نظراً لاحتكاكي بسوق العمل و الانترڤيوهات في كذا مكان ان شاء الله تفيدكم:
- بالنسبة للي بيدرسوا حالياً انزلوا internships على اد ما تقدروا او training في مكان و يا ريت بردو تنضموا لأي activities عشان ده مهم جداً في باور بالذات بعيداً عن الدراسة و الملازم و بيفرق في ال cv بعد كدة جداً للخريج الجديد.
- لو هتاخدوا كورسات ابدأوا بال distribution او كورس مكتب فني و كورس دبلومة كونترول .. الكورسين دول مهمين و تقريباً بيشملوا مجالات باور في الشغل او معظمها على الاقل.. فاكس كورس اوتوكاد فقط ده ملوش لازمة و هتتعلمه مع كورس المكتب الفني او التوزيع و بعدين انت لوحدك لازم تكمل و تمرن نفسك عليه كويس اوي لأنه يعتبر من الاساسيات .. و مش هقولك تاخد revit مع انه مطلوب في المكاتب الاستشارية و المقاولات بس لو خريج جديد التركيز عليه مش كبير ممكن تحطه في ال plan بتاعك.
- لازم تطور نفسك في ال english مش بقولك خد كورس بمبلغ كبير عندك كذا طريقة تطور نفسك فيه بيها لان ده بردو من الاساسيات لأي مهندس في اي شركة محترمة.
- بالنسبة للخريجين الجداد ال CV بتاعك لازم يشمل مشروع التخرج و يا ريت بالتفصيل و دورك كان ايه فيه و تبقى فاهمه كويس، لازم يشمل التدريبات اللي نزلتها و الكورسات عشان كدة كنت بكلمكم فوق على اهمية ال trainings و internships و طبعاً تكون استفدت فعلاً منهم و فاهمهم.
- لو رايح مقدم على position معين اقرأ ال job
description
لل position ده و لو لسة مش عارف عايزينك في position ايه يعني مثلا مكتب فني- تصميم - صيانة - مبيعات حاول بس يكون عندك خلفية ايه طبيعة الوظايف ديه لانك ممكن يقولك احنا عندنا المتاح حالياً مثلا design و يقولك انت مهتم بإيه اكثر فتبقى عندك خلفية بردو و تكون قاري عن الشركة نفسها و شغلها من ال website مثلا.
- يفضل تروح الانترڤيوهات formal حتى لو مقالكش ال dress code ايه او على الاقل semiformal .. الحاجات ديه بتدي انطباع كويس.
بالتوفيق ان شاء الله:)

تعليقات

المشاركات الشائعة